Asabea Britton
Asabea är barnmorskan som tagit Instagram med storm! Genom sina folkbildande stories berättar hon allt du inte visste att du behövde veta om kvinnokroppen. Hon reder ut allt från bristningar till kejsarfödsel och lyfter ständigt viktiga frågor. I bloggen svarar hon varje vecka på läsarnas frågor och du får följa med i hennes vardag – från jobbet som barnmorska till fritiden med familj och vänner.
Annons

Paltgröt på havrekli med aprikossylt

Inspirerad av en av er som kommenterar på det här inlägget så gjorde jag paltgröt för första gången. Tänkte verkligen, vem har jag blivit när jag stod och mortlade paltbröd tidigt på morgonen lol. Nä men det är inte så avancerat som det låter. Både jag och O tyckte det var gott i alla fall. Palten har man ju i för att göra gröten mer rik på järn, något som små bebisar, särskilt de som ammas, behöver extra av. Som tillbehör gjorde jag aprikossylt eller vad man kan kalla det. Igen vem är jag?? Nej men det var verkligen svinlätt det med. Aprikos är också rikt på järn.

Jag måttade inte men här kommer ungefärligt recept för den som vill ha.

Gröt:

0,5 dl havregryn gärna ekologisk

0,5 dl havrekli

1 dl osötad ärtmjölk (går bra att byta ut till tex vatten)

1 dl vatten

En halv bit paltbröd

Annons

Kardemumma och äkta vanlijpulver som smaksättning

En skvätt avokadoolja

Mortla palten eller ha i matberedare. Koka ihop  alla ingredienser. Klart!

Aprikossylt-ish:

Här sviker minnet lite men jag tror jag använde 4 aprikoser och då blev det en del sylt över. Ta så många aprikoser (ekologiska) du vill ha, täck med vatten   (Jag hade en dryg deciliter) och nån matsked chiafrön. Blanda. Ställ i kylen över natten eller i några timmar tills aprikoserna blivit mjuka och större i storleken och chiafröna bildat en geléaktig konstisens. Mixa sedan allt och servera som det är eller smaksätt som du vill.

Voilà!

 

Annons

Kör man BLW och vill uppmuntra till eget ägande så ger man en sked med gröt i luften till barnet som sen får äta själv. Det blir kladdigt absolut!

Annons

 

3 kommentarer till “Paltgröt på havrekli med aprikossylt”

  1. Julia skriver: 14 mars, 2021

    Åh, är det torkade aprikoser du har gjort på?

    Jag har inget paltbröd, men när jag gjorde grötpinnar hade jag i pumpafrön pga de är också rika på järn ☺️ Tänkte som litet tips, tror det är vanligare att ha en påse pumpafrön i skafferiet (om man som jag inte har paltbröd) så kan man mixa det och ha i gröt, bröd osv för en liten boost av järn 🎈


  2. Marie skriver: 16 mars, 2021

    Jag har gjort samma, kan tipsa om sesamfrön också rika på järn!!


  3. M skriver: 18 mars, 2021

    Sonen är uppfödd på egengjord paltgröt. Blandade storsats av alla torrvaror så att det bara var att laga till den mängd vi önskade. Sonen hade mjölkproteinallergi som liten så var extra noga med att koka på kalciumberikad havremjölk. Fram till 1års ålder blandade vi den egengjorda gröten med ”köpegröten” på inrådan av dietist, de ansåg inte att det var tillräckligt att äta egengjord gröt, då sonen slutade amma vid 5 mån ålder och enbart åt mat (ingen välling eller ersättning). Vid 1års ålder tog vi bort köpegröten och gick över helt på vanlig havregrynsgröt (då ok från dietist). Inget gnäll alls och vi har ”sparat” stora summor pengar på att inte behöva köpa ”barngröt”. Tummen upp på det 😀


Dela på:
Laddar
https://asabeabritton.motherhood.se/livet/vargarderob-till-min-stora/